Volt egyszer egy Északi...
2022. szeptember 30-ig újra látogatható a Közlekedési Múzeum. A Múzeum a Városligetből költözik át az Északi Járműjavító területére. Várhatóan 2026-ban nyitja meg kapuit a műemlékvédettség alatt álló épületben. Európa egyik legnagyobb barnamezős fejlesztése a tervek szerint 2023-ban kezdődik meg, ezért ideiglenesen megnyitották az épületet a látogatók előtt.
Az ország egykor legnagyobb vasúti műhelyét még most érdemes megnézni, hiszen nem csak a kiállított járművek, de maga a dízelcsarnok is tartogat érdekes látnivalókat, ha az ember nyitott szemmel jár.
A még szinte érintetlen ipari környezetben, a csövek, a gerendák, a pikkelyként hámló vakolat, vagy a fényezőműhely falát díszítő motívumok mellett órákat el lehet időzni.
A tervek szerint az átépítés során a dízelcsarnok megmarad ugyan, de ha jól sejtem ezek az izgalmas felületek eltűnnek.
Az 1962. júliusában átadott épületre valóban ráfér a felújítás, hiszen esős időben előkerülnek a vödrök a kiállítási térben, de ez semmit nem von le a látogatás értékéből.
Az Északi Járműjavítóban a 2009-es végleges bezárásáig nagyjavításokat, esztétikai javításokat csináltak, de a gépek alkalmasak voltak alkatrészgyártásra is.
A Dízelcsarnok fejlesztései közé tartozott a félautomata féltengelyköszörű, amely lehetővé tette a legnagyobb dízelmozdonyok tengelyének javítását. 1982 –re Szombathelyen és Szolnokon is végeztek dízel- és villanymozdonyok javítását.
A Dízelcsarnokban az M40, M61, M62 és M63 –as dízelmozdonyokat javították
Bemutatásra kerül az egykori dolgozók élete, a Jancsi telep, a Törekvés és kiállításra kerültek azok a kerékpárok is, melyekkel a dolgozók jártak munkába. A jelenlegi időszaki kiállítás az Északi Járműjavító történetét meséli el, s egyben olyan kuriózumok is láthatók, mint a MÁVAG, melyet most először lehet megtekinteni.
A Formula V -ös gépkocsit sajnos már elvitték, amellyel a népligeti autóversenyeken rótták a köröket. Kevesen tudják, hogy 1936. június 21-én bizony a Népligetben rendezték meg az első magyarországi autóversenyt. A kiállítottak között azonban most is megtalálható az első önhordó kocsiszekrény, mely az utolsó benzines autóbusz volt.
A faros Ikarus:
A jó öreg Csepel, aminek a hátulján még most is látható a kötelező felirat „Vigyázat légfék” és a rendszám. Az egyesített hátsó lámpa sok régi motoros számára ismerős lehet, hiszen azon felül, hogy minden teherautónak, pótkocsinak ilyen lámpája volt, előszeretettel csináltak a motorosok műszerfalat belőle.
Képanyag és szöveg:
Seybold Anita Beatrix
Megjegyzések
Megjegyzés küldése